HISTORIE
14. 11. 2008
Firma Svoboda motor vznikla odejitím Václava Svobody z firmy Laurin a Klement, kde se vyučil, postupem času dosáhl postu dílovedoucího. V roce 1912 zakládá v Mladé Boleslavi svou první samostatnou zámečnickou dílničku na výrobu zejména zemědělských potřeb. Jeho vůbec první vynálezecko-podnikatelským počinem bylo sestrojení leteckého motoru, resp. Létacího stroje. Po vzlétnutí prvních strojů ve Francii však chyběla ta správná motivace. Již po krátké době přibírá společníka Františka Štěpánka pod firemní značku Svoboda a Štěpánek. Začínají v licenci podle amerického patentu vyrábět stojaté dvoutaktní motory, stejně, jako mnoho tehdejších českých výrobců. Po odchodu F. Štěpánka, který se přestěhoval do Kostelce nad Labem, kde pod vlastní značkou pokračuje v zámečnické a strojní výrobě, přibírá V. Svoboda společníka B. Nováka a v roce 1917 se přemisťují do nových dílen v Kosmonosech, sousedící s firmou Koloc, Špička a spol., s. r. o., která má podobný výrobní program. Později tuto firmu V. Svoboda kupuje, čímž se stává součástí areálu firmy Svoboda. Pod značkou Svoboda a Novák – Speciální továrna motorů pro hospodářství, pokračují (vedle běžné výroby) ve výrobě patentních dvoutaktních motorů. Vzhledem k rozšiřování elektrického proudu na venkově se pustil v roce 1919 do výroby elektrických motorů pro pohon zemědělských strojů, praček KULI, domácích vodáren a jiných strojů pro zemědělství a domácnost. V roce 1926 se Václav Svoboda osamostatňuje a vzniká samostatná firma Svoboda motor – slévárna a strojírna, Kosmonosy – Mladá Boleslav (později jen Svoboda motor, Kosmonosy – Mladá Boleslav. Vyráběl mlátičky, secí stroje, fukary, stabilní motory, elektromotory a další hospodářské stroje. Vyráběl i pro jiné odvětví Československého průmyslu, ale největší úspěch zaznamenal právě s hospodářskými stroji. Jeho nejznámějšími výrobkem se stal traktor Diesel-Kar. Ten se už vyráběl ve výrobním areálu na ploše více než 4 ha s kvalifikovaným týmem zkušených techniků a dělníků již vyučených v domovské fabrice. Poprvé byl představen na Hospodářské výstavě v Praze v roce 1934. Byl to jednoduchý tříkolový traktor rámové konstrukce, určený pro drobná hospodářství, provozy, ale i pro dopravu. Začali vyrábět traktory zprvu tříkolové (5 a 7 koní) a v tomtéž roce i typ DK 10, který je čtyřkolový s kočárovou nápravou. Jeho jednoduchá konstrukce dovolovala, aby mohl být traktor obsluhován i naprostým neodborníkem. Spotřeba nafty na jednu hodinu byla 36 haléřů při plném zatížení. Traktor měl osvobození od silniční daně a řidičské oprávnění nebylo zapotřebí. Cena nového traktoru se v roce 1935 pohybovala okolo 23 000 Kčs, což se rovnalo ceně dvou párů koní či malého rodinného domku se zahrádkou. Typ 10 byl v roce 1939 modernizován a zvýšen výkon na 12 koní, který se pod označením DK-12 vyráběl až do roku 1949. Na přelomu 30. a 40. let byl vyráběn ještě model DK 17. V roce 1941 začal Svoboda vyrábět typ D 22 (licenční Deutz F 2 M414), později s vlastním motorem Svoboda. Tento traktor byl dvouválcový s výkonem 22 k. Z důvodu války se netěšil takové oblibě. Za války se vyráběl ještě model Svoboda 25G na pohon dřevoplynem. Výroba obou ale byla zastavena pro nedostatek motorů Deutz v roce 1943. V roce 1945 se začal vyrábět jednoválcový traktor o výkonu 15 k, který již byl bezrámové konstrukce. Jako „základ“ posloužil typ Svoboda DK 12, který však byl „od podlahy“ přestavěn. Typ DK 15 již disponoval termosifonovým chlazením, odpruženou přední nápravou a také celokapotáží. Mohl být vybaven dynamem, případně i osvětlením. Byl velmi oblíbený. Typ DK 15 se vyráběl až do roku 1949. Firma byla znárodněna 20. 3. 1948, ale traktory (DK-12 a TS-15) vyráběla pod jménem „Traktor Svoboda, motorové závody Ml. Boleslav – Kosmonosy“ až do 19. 11. 1949, kdy byl podnik předán podniku „Automobilové závody, národní podnik“, čímž výroby traktorů definitivně skončila. Již v 30. letech převzal výrobu jeho syn Ing. Václav Svoboda. Společensko-podnikatelským uznáním bylo jmenování Václava Svobody komerčním radou Živnostenské banky v Mladé Boleslavi. Za své vynálezy a patenty byl odměněn cenou Antonína Wiehla. Z nejznámějších patentů to byl patent z roku 1938 „Diferenciál pro motorová vozidla“. Ještě jako jednasedmdesátiletý podává, společně se svým synem, v roce 1953 patent „Stroj na tlakové odlévání a odstředivé lití“, který byl natolik pokrokový, že byl v těžkých padesátých letech od bývalého továrníka-vynálezce přijat.
Náhledy fotografií ze složky Firma ...............
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář