LIAZKY
29. 11. 2008
(Liberecké automobilové závody) byl výrobce nákladních a speciálních vozů se sídlem v Jablonci nad Nisou. Tam navazoval na výrobu automobilky Reichenberger Automobilfabrik (RAF), která fungovala již od roku 1907 a v průběhu 1. světové války se spojila s firmou Škoda
Historie
1. ledna 1951 byl založen státní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) se závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci. Ten kromě značky LIAZ používal i značku Škoda. Později se podnik rozdělil a poté opět spojil. Postupem času také přibyly další závody v Mělníku, Zvolenu, Velkém Krtíši, Přerově a Holýšově. V roce 1975 podnik zaměstnával 11 000 pracovníků a vyrobil 13 600 vozů. Se svými vozy se účastil i Rallye Dakar.
Po revoluci a ekonomickém kolapsu zemí RVHP ztratil mnohá odbytiště a nedařilo se mu najít nová. Prodejnost a výroba postupně klesaly. V roce 1992 byl podnik částečně privatizován v kupónové privatizaci, majoritním vlastníkem zůstal stát. Privatizace byla dokončena v roce 1995, kdy se majoritním vlastníkem stala Škoda Plzeň a změnila název podniku na Škoda Liaz a.s. Ani uvedení nové moderní řady 400 (Xena a Fox) nepomohlo podniku k lepším výsledkům. V roce 1998 byl na podnik prohlášen konkurs, ten byl po dvou týdnech zrušen. V roce 2000 podnik odkoupil slovenský Sipox Holding, který však neměl ani dostatek prostředků na zafinancování výroby. V roce 2002 podnik definitivně zkrachoval.
Současnost
V poslední době se na tradici LIAZu pokouší navazovat společnost Tedom a Martin Macík. Ta odkoupila areál motorárny bývalého podniku LIAZ včetně technické dokumentace a know-how výroby motorů. V roce 2006 Martin Macík založil společnost Tedom Truck, která zakoupila i veškerá práva na výrobu nákladních automobilů řady 300 a 400 včetně dokumentace, technologie a výrobních zařízení. Nyní začíná vyrábět vozy řady Fox.
Ochrannou známku LIAZ vlastní společnost AP Trust, součást holdingu Škoda.
Náhledy fotografií ze složky LIAZ
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář